10 juni 2009

Plaster

Kl:13:13

Denna veckas gruppuppgift i kemi handlade om plaster...vi skulle stoppa in olika sorters plastburkar (risifrutti, creme fraiche, gräddfil etc) i ugnen & se vad som sker.....(jag vågade ej lägga det på en bar plåt utan tog ett bakplåts papper från gårdagen)
Detta hände:


Plasten återgår till sin ursprungs form, den har ett minne från då den var trögflytande.

Vi skulle även klippa upp en blöja & ta ut granulaterna för att sedan ta reda på dess uppsugningsförmåga & sedan hälla i lite salt för att se
vad som skedde.....tur att jag har sparat lite blöjor...
Lyssnade på mina kursare medan jag labbade därav mitt
avbrott i sista videon....
Fröken var med i bakgrunden som alltid & tyckte att jag var duktig =)

Granulater




Granulat, vatten & salt


Överst ett vattenskikt nedanför granulat & salt
saltet binder sig till granulatet (karboxylgrypperna) ist för vattnet & vattnet frigörs
då från granulatet som syns på bilden.


Nu ska vi äta lite mat sedan ska jag måla, det småregnar & är kallt ute idag inget vidare, antar att jag kommer sitta med fleecefilt i soffan sedan, brrr fryser bara av tanken.

Återkommer troligtvis sedan med bild från målningen.....

1 kommentarer:

Kallas för mysen sa...

vad söt hon är :) roliga kommentarer som vanligt =)