18 december 2009

Dag 83: Ingen rolig dag

18/12-09

Kl:17:24

Vi har fått våra visum förlängda som tur är för det gick ut idag! Upptäckte vi i morse då vi skulle fara....det tog inte så farligt lång tid strax över 1h inte var det så farligt krångligt heller även om det var många olika luckor att lämna olika lappar i, dock så hittade vi inte rätt ingång förrän 15 min innan de stängde för lunch & då fick vi ej komma in....vi fick vänta 1h 15 min på att få komma in....aja gjort är gjort & vi funderade inte ens på att hämta ut brevet/paketet som väntar för det hade aldrig fröken fixat...det får bli en annan gång ist.....
Att få vara här nere som svensk är väldigt nyttigt speciellt ur stressynvinkeln, ingenting är bråttom här nere, på gott & ont tyvärr.

När vi väl kom hem med taxin från city (rejäl trafikstockning) så sitter familjen P & M på trappen vid ingången & det hade inga roliga saker att berätta....eller jo familjen P hade fått sin 1,a hearing men de andra 2 familjerna hade inte fått sina för domaren hade inte tid =( så familjen M som skulle ha fått ut sina papper för att sedan kunna fixa pass & fara hem i jan...kommer inte få en ny tid förrän i feb =(.......I stället hade domaren visst utsett guardians till flera familjer vilket iof såklart är bra, men sedan hade dem bearbetat skilsmässor & avbokat de andra hearingarna......Att de ens kan få göra så, suck....Jobbigt att domarna skall kunna strula så........I slutändan kommer väl vår vistelse också sluta på 1 år innan vi kan få fara hem.........

MEN Svenska myndigheter & annat är inte ett dugg bättre förutom att det oftast krånglar med försäkringskassan så.....
När vi sedan kom in & kollade mailen hade vi fått en påminnelseavi från Boxer då gick jag i taket kan jag säga! Vi (jag) har försökt att säga upp sedan april i år fick till svar att det behövdes ej förrän samma månad vi ville avsluta abonnemanget, super tänkte jag då!
När jag sedan ringde i september för att avsluta var det helt plötsligt 3 mån uppsägningstid på det där j*kla abonnemanget! Inget jag kunde påverka heller så vi har vackert fått betala abonnemangsavgiften 3 mån till sedan kom en kortavgift på ca 500kr trots att vi ej skulle få den, så farmor som sköter våra räkningar har ringt i omgångar till boxer detta samtal som hon gjorde nu slutade med att räkningen är betald & pengarna skulle fås tillbaka om ca 10 dgr.....vi får väl se litar inte ett dugg på boxer! Vill aldrig mer ha något med dem att göra!!
Skulle vi däremot ha ringt för att teckna nytt eller förlänga abonnemanget inte f*n hade det varit lika krångligt då! Samma sak var det med sophämtningen som vi ville ha vilande när vi for i september, nä det gick ju inte först skulle man ansöka om att få det vilande som skulle tas upp på kommunens nämndemöte, det skulle kosta en 300 kr tror jag det var & skulle man få ansökan beviljad så skulle man ha sophämtning ytterligare en månad till efter det mötet. Undrar då vad det sedan kommer att kosta när vi vill ha tillbaka sophämtningen i framtiden........

Kan ju säga att det med boxer gjorde ju inte dagen bättre......Ser nu att det är -16 hemma & inser vad bra vi har det ändå här nere i värmen med 28 grader & strålande sol på dagarna =)....men 1 år vill vi ändå gärna inte vara här om det kan undvikas.........
Som pricken över i.et så har min darling fått bihåleinflammation till följd av att förkylningen aldrig släpper......
Potatisen puttrar på spisen vi skall äta lite pannbiff & mos...sedan blir det en lugn kväll med lite spel & fredagsmys =)......

5 kommentarer:

Maria sa...

Och kallare är det nu....brr inte roligt att sätta sig i bilen efter jobbet....var ju ganska okej imorse då hade ju motorvärmaren varit i men huh på em...menmen, är det vinter så är det. Inte ett dugg avundsjuk på eran värme....=)

Ingrid sa...

Ja fy,, igår när jag kom hem var det 23 grader kallt... hua ligen...
Jag förstår din ilska och frustration över företag som bara tänker i NUET och ska ha in pengar pengar pengar, utan att fatta att dem faktiskt blir av med kunder resten av framtiden...
Grrr!!!!
Hoppas ni inte blir borta ett helt år?!! Men kanske lika bra att förbereda sig på det, så kan det bara bli bättre, istället!!
Kram o God JUL!!!

linluggen sa...

Jag måste fråga. Känns det inte konstigt att vara borta så långt tid och bara gå och vänta på att allt ska bli klart? Det är så svårt att sätta sig in i hur det känns så därför frågar jag :-)

MammaSusan sa...

Linluggen: Nej det känns inte konstigt, vi har ju massor med olika utredningar i olika steg under tiden + att jag studerar fortfarande under hela vistelsen, men när dem sedan är klara med utredningarna kan jag tänka mig att det bli lite svårare att vara här när man nästan är på väg hem. Annars är vi lyckligt lottade som har denna möjlighet att vara borta så länge i ett underbart land med våra barn.

Anonym sa...

Hej på er! Ville skriva och önska er en GOD JUL och ett GOTT NYTT ÅR! Ska fira julen med mina barn med familjer. Här är kallt och mycket snö,precis som det ska vara till jul. Jag hoppas ni ha det bra i värmen. Stor julkram från RIGMOR