04 december 2009

Dag 69: Tyfoid feber

4/12-09

Kl:09:38

2 familjer i trapphuset har tyfoid feber, eller ja inte hela familjerna utan 1 person per familj alltså 2st, men det räcker ju & blir över....ush hoppas på att vi inte blir/blivit smittade av det......inkubationstiden är visst lång, likaså kan sjuktiden vara mycket lång i sällsynta fall.....läskigt tycker jag också då tyfoid visst är en salmonellabakterie som orsakar en blodförgiftning.....Vi är ju såklart vaccinerade men det ger inte fullgott skydd sa dem......Å andra sidan är jag (vi) väldigt noga med vad & var vi äter & hur vi tillagar maten (inget undantag bara för vi är här, är alltid noga med sådant), samt dricker endast vatten på flaska....Läste däremot att man iaf kan bli smittad av vatten på flaska & att kolsyrat vatten hade lägst smittorisk.....tur att coca colan här är mkt billig då......=).........

Jag vet då att jag har en förkylning iaf....igår hade jag feber igen (38.6), idag har ej kollat ännu....hes, hosta & ont i bröst/mage eftersom jag hostat en del, småont i öronen (det trycker väl) inte så ont i halsen iaf =).......

Igår
lärde sig Vilgot att hålla i flaskan då han äter, dock blev det inte så mycket ätet då det var roligare att dra ur flaskan & stoppa in den igen, så tillslut matade jag honom......Slå på den lilla girafftrumman är en annan favorit som han nyss har upptäckt =) ser så gulligt ut! Slå ihop 2 saker är också roligt......

Det skall bli spännande att få höra hur det gått för familjerna M & N som har sin 2,a hearing nu på morgonen......Minns ej om jag har berättat att domstolen har öppnat upp onsdagar också enbart för första hearingen, annars har det enbart varit fredagar.....vilket borde göra att det kanske kan rulla på liiite snabbare än tidigare......samt att man nu "brukar" (finns inget brukar här) kunna få sin 1,a hearing 1-2v efter 3 mån perioden har gått ut....nu är det juluppehåll då våra 3mån löper ut & då borde vi ju isf ha väldigt stor chans att kunna få första tiden i jan el åtminstone i feb.......& har vi ännu mer tur kanske vi hunnit få andra tiden innan uppehållet i april.......spännande snart kommer vi få andra utredningar & möten då & då & jag inbillar mig att den tiden kommer att gå ännu snabbare (kännas) för det är ganska mycket mötet på kort tid.....

Återkommer nog senare Dags för lite fika =)......

1 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan! Det vore inte nåt vidare om ni fick Tyfoid feber eftersom det kan vara långvarigt. Det tar på krafterna om man blir långvarigt sjuk. Men det blir nog mycket lindrigare eftersom ni är vaccinerade? tror jag i alla fall. Men era grannar är väl också vaccinerade mot detta kan man tro. Krya på er!!! Farmor & Leif