01 mars 2010

Dag 156: Bilder!!!

1/3-10

Kl:21:19

Hoppas det går bättre idag att lägga upp bilder, gör ett försök.....
Vi är redan inne i mars månad & vår 6,e månad nere här....troligtvis lär det väl bli iaf 3 månader till, iaf som det känns & ser ut nu....även om jag hade önskat att vi kunde ha fått komma hem & få fira knorris 1,a födelsedag på hemmaplan.....
Vi har idag barnvaktat familjen H´s son =) blev en rolig & fartfylld dag, våra juveler slocknade minst sagt direkt......På kvällningen har jag försökt att förbereda mig för morgonens seminarie, går väl sådär, ingen vidare lust & det var skapligt tråkiga uppgifter....läsa en massa text & sedan formulera frågor att ta upp, inte min grej kommer aldrig på några frågor eftersom allt redan står eller har diskuterats tidigare.....har jag tur kommer jag på något under seminariets gång....
Kom precis på att jag skulle har mailat vår advokat då jag ej fick någon retur på mitt mail jag sände förra veckan, ska ta & göra det också så kanske vi kan få ett svar imorgon iaf.....

Vi hade tur att få se lejon 2ggr under rutten =) då vi var påväg ut ur parken mötte vi flertalet bilar som hade letat lejon sedan tidig morgon men ej sett några .... en massa bufflar & noshörningar fick vi också se, men leopard såg vi ej & elefanter finns ej i parken alls så 3 av 4 i de BIG FIVE fick vi se. Vi såg massvis av vackra fåglar & det finns visst över 400 olika sorters fåglar i parken & i Afrika rör det sig om 1500 olika arter, vi fick till & med se en mkt ovanlig sort som var mkt vacker dock tror jag ingen av oss lyckades få ett foto på den innan den försvann. Det som är spännande med denna Nationalpark & även de andra som finns runt om i Kenya är att det är öppna reservat, det finns ett stängsel i Nairobis park & de vetter mot city så djuren ej ska ta sig dit, sedan är det öppet så djuren vandrar över Kenya & till Tanzania osv beroende på regn eller torrperioder.......Vi åt våra medhavda massäckar ute i naturen bland alla djuren, häftigt & underbart mysigt, vi fick ta en promenad också med en beväpnad guide där det brukar vara en massa bufflar & krokodiler....vi såg inga bufflar just då som tur va men en krokodil som solade sig & en massa små vackra dragonflyes påminde om trollsländor på något vis, de är livsfarliga & jag hade inte nå gärna velat "hälsa" på en sådan....de var mindre glada då vi närmade oss en hel hjord bufflar senare under färden trodde vi skulle få in flertalet av dem i bilen innan vi for därifrån....hade vi mött dem innan vi fick ut & vandra hade jag nog stannat vid bilen =).....


Bilder från safarin...
Jag låter nästan alla bilder tala
för sig själva.....



Klockan 6 på morgon på väg
in i bilen....





Grinden in till parken....













Tyvärr minns jag ej namnet på denna lilla
söta varelse, men däremot minns jag....
Att dess närmsta släkting är.....
Nu får ni gissa vilket djur den är närmast
släkt med =)......svaret kommer
i nästa inlägg, imorgon antar jag......




En utav alla de mindre trevliga bufflarna
den som är störst i fotot började gå emot bilen &
den såg INTE vidare glad ut....


Den beväpnade guiden pratar om krokodilen...



På promenad bland alla vilda djur....
Iklädda de tjusiga hattarna som gummit har köpt....



Darling i den tjusiga safari-hatten...




4 kommentarer:

Anonym sa...

Vilka fina bilder. Jag rysre bara jag ser djuren. Synd att det ska tå så enormt lång tid innan Ni får allt klart. Ha det så bra Kram mormor o Uffe

Magdalena sa...

Hirax heter den lilla söta elefantkusinen. visst är dom bedårande?

Lisa sa...

WOW! Så häftigt, vilken upplevelse!! Skulle gärna velat vara med vid er safari. Vilka bilder!

Kram Lisa

linluggen sa...

Vilka fantastiska bilder! Ni är så duktiga med kameran :-)