22 april 2009

Hur blir man med barn?

Kl:09:30

Så här ser vår Graviditet ut, även om det inte syns växer det ju faktiskt en liten i våra hjärtan just nu! De siffror jag markerat med "fetstil" är de punkterna vi gjort hittills

Hur blir man med barn?

1. Man tar kontakt med Socialtjänsten i kommunen.
2. Har man ej gjort den obligatoriska Föräldrautbildningen går man den, vi gjorde den 2006
3. Man gör en hemutredning, med 2-3 hembesök & enskilda samtal.
4. Man blir sedan godkänd av Socialstyrelsen (Denna gång tog det 2,5mån från punkt 1-4)

Hur vet man att man är med barn?

5. Man samlar papper till landet, som skall översättas & legaliseras, förutom hemutredning är det för oss 22 punkter, olika dokument de flesta är dubbelt. (Vi samlar papper just nu!)

6. Jag drömmer en massa konstiga drömmar (gjorde även så då vi väntade fröken)

Hur ser barnväntandet ut för oss?

7. Papperen skickas till adoptionsorganisationen.

8. Organisationen legaliserar papperen.

9. Papperen skickas ner till Nairobi

10. Vi börjar packa våra resväskor!

11. En kommitté i landet måste godkänna el avslå papperen inom 30 dgr

12. När papperen är godkända startar matchningen på lillebror/lillasyster

13. Vi får vårt magiska samtal inom 3mån efter att papperen skickades

14. Man träffar utredaren får att få gå vidare med adoptionen

15: Vi bokar resan & packar det sista

16: En vistelse tid på 6-8 mån väntar oss, med hembesök från socialtjänsten & advokater & 2-3 domstolsbesök (kan ha missat något)

17: Vi blir godkända & får papper på att vi är föräldrar till lillebror/lillasyster

18. Vi skall fixa Svensk pass till lillebror/lillasyster

19. Vi får åka hem som en familj på 4st =)


(Jag hittade en lista i en annan blogg, som jag gjorde om lite grann så den passar vår familj även om vi väntar barn från samma land, Hoppas det var ok) Om jag kommer på något mer så lägger jag till det eftersom isf........


1 kommentarer:

Anna sa...

Helt OK =) / Anna