19 oktober 2011

Egen variant på

"Kenyansk köttgryta"

400g köttfärs (hade inga grytbitar)
1 gul lök
3 tsk stark curry
Lite chili (från Kenya så den är stark)
Lite Periperi
1 tsk salt
1 tärning grönsaksbuljong
1fp passerade tomater
 2dl grädde

Gör så här: Bryn köttfärsen, med kryddorna, löken & buljongen, slå på tomaterna & till sist grädden låt puttra 10 min, servera med ris......Jag antar att det går lika bra med lite färsk chili för att få lite extra hetta ist för den vanliga torkade chilin som finns i våra affärer....Annars ger den starka curryn hetta också.

Allt utom grädden på plats...
 
 Grädden slås i...

 Klart att äta =)



Har kommit in i ett ordentligt sug på curry så det fick bli detta till mat idag, det blev precis så bra som jag hoppades på =)....smakade precis som en av alla curry-kötträtter jag (vi) åt i Kenya =).....

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det såg gott ut det där! En rätt vi måste ha missat i Kenya konstigt nog :) Var fick du receptet ifrån början? Var det en rätt ni åt ute eller lagade du den själv i Kenya?
Jag ska prova den nu i veckan! Men går det bra utan peri peri? Vill inte ha FÖR starkt ;)

MammaSusan sa...

Hittade på själv efter att ha ätit en rätt i Kenya, dock var den gjord på grytbitar , men det blev samma smak med köttfärs. Jag testade inte den i Kenya utan premiären var nu då jag gjorde blogginlägget =).

Du måste inte ha periperi, det är hett ändå =, bjöd farmor & hennes man i fredags de gillade rätten skarpt =). Vi äter mkt stark mat, så är ni inte van krydda lite försiktigt tills ni blir nöjda, men denna rätt var & är stark =)

Du får berätta sen då ni testat vad ni tyckte =)

Anonym sa...

Ok! Ja, det ska jag göra! Nu blev jag lite hungrig :) Ska nog göra den redan imorgon :)